Tajemství zdravého hubnutí 1.část

STRES

Většina lidí, kteří se snaží hubnout, řeší pouze stravu a pohyb. Hledají zázračná řešení a některým šťastlivcům se třeba zhubnout i podaří, ale následně řeší jojo efekt. Často slyšíme, že společnost tloustne a spojuje se to samozřejmě pouze s tím, že je jídlo dostupné na každém rohu, v nevalné kvalitě a plné cukru a také tím, že se méně hýbeme.

Jenomže to je pouze jedna část skládanky a to část, zaměřená na tělo. My však nemáme jen tělo, světe div se, máme i mysl a duši.  A to je také důležitá a vlastně možná daleko důležitější část skládačky, nejen při hubnutí. Proto, krom výše zmíněných a všeobecně omílaných vlivů tu máme na tloustnutí další vele-významný vliv a tím je stres.

Jak píšu vždy a všude, jsme skutečně každý jiný a máme jiné potřeby, včetně těch citových a emočních. Co po jednom člověku hladce sklouzne, to si druhý vezme k srdci a trápí se tím. Co jednoho ani nezasáhne, to druhého skolí. To, co nás každého jednotlivce odlišuje, je nejenom výkonnost metabolismu, ale především odolnost proti stresu. Více o vlivu stresu na tělo zde.

Stejně jako u všech chronických, nebo zdravotních obtíží, stres je to, co drží naše tělo v jiné formě, než bychom si přáli. Zajímavá je také souvislost stresu a funkce střevního mikrobiomu, to všechno je ve výzkumu a brzy budeme vědět víc.

Když se řekne stres, tak to kolem nás většinou jen tak prosviští, máváme rukou a říkáme, že ve stresu je přece každý. Bagatelizovat stres však může jen člověk, který nemá ponětí, co se v těle spouští za biochemické procesy a jak zásadní jsou tyto procesy vzhledem k naší váze.

Když se stane něco stresujícího, nebo začneme přemýšlet o něčem stresujícím, amygdala (část středního mozku) vyšle během několika sekund tělu signál a tělo uvolní specifické hormony adrenalin a kortizol.
Adrenalin a kortizol mají mimo jiné na svědomí:

1/zpomalení metabolismu a trávení


2/klíčové biologické změny, které ovlivňují primární fyziologické potřeby jako třeba neovladatelná a zkratkovitá chuť k jídlu a zpomalení reakce mozku na danou situaci 

3/snižuje se vstřebávání živin, takže i když se dobře stravujete, nejste schopni je využít

4/zvyšuje zadržování soli, což vede k zadržování tekutin a pocitu nafouknutí

5/přímo ovlivňuje hladinu cholesterolu, imunitní systém, endokrinní systém a nervový systém 

6/vytváří hormon, který přímo souvisí s břišním tukem

A proč většina z nás touží ve stresu po sladkém?


Asi se vám už někdy stalo, že jste ve stresu snědli celou čokoládu, nebo cokoliv jiného a při pohledu zpět se vám zdálo, že to byla reakce absolutně mimo vaši kontrolu. Nebylo to daleko od pravdy. Stres skutečně dokáže naše tělo ovládnout a znemožní nám na chvíli jasně přemýšlet a dělat správná rozhodnutí (viz.bod 2).


Potraviny bohaté na sacharidy zvyšují v mozku koncentraci aminokyseliny zvané tryptofan, což je stavební blok serotoninu. A serotonin je neurotransmiter, který při uvolnění přináší pocity klidu, štěstí, míru a spokojenosti. Přejídáme se, protože náš mozek hledá potěšení. 

Bohužel krátce poté, co se sníží hladina cukru, hladiny inzulínu poklesnout a cítíme se hůř, než na začátku. A tak to jde pořád dokola. Pak není divu, že tolik lidí zápasí s váhou.

Pracovat tedy na snížení hladiny stresu je tím nejlepším, co pro sebe můžete udělat, (nejen) když chcete sundat nějaké to kilo.

JAK NA TO?

Udělejte si na sebe každý den chvilku, pohodlně se usaďte a zkuste zpracovávat odpovědi na tyto otázky: Co mi právě teď dělá největší starosti? Co mě právě teď v životě nejvíce stresuje? Co mě trápí? Odpovědi si můžete zapsat a každý den se k nim vracet. Pokud se vám vybavilo několik různých záležitostí, začněte tou, která ve vás vyvolává nejsilnější pocit stresu.

Žádné odpovědi nejsou správné nebo nesprávné. Jakmile si stanovíte cíl a začnete poklepávat, je dobré danou záležitost co nejvíce specifikovat. Nezapomeňte si vzít k ruce Základní recept EFT. Proťukejte co nejvíce problémů a aspektů, spojených s momentálním stresem, zpracovávejte všechny oblasti, které vás napadnou.

Ať už jsou to stresy kvůli zdraví, penězům, rodině, starosti s dětmi či zaměstnáním. Váš seznam nemusí mít zjevný vztah k hubnutí nebo sebedůvěře, ale může. Obojí je v pořádku, ale o stresu specificky z hubnutí, vnímání vlastní postavy, sebepřijetí, sebelásky nebo negativních emocí z jídla zase příště.

Více o hubnutí, nebo použití metody EFT v praxi naleznete zde.

Přeji hodně úspěchů a v případě dotazů jsem tu pro vás,

Markéta Zachariášová

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *